Ha, ramai yang tak tahu ini, dah sign loan agreement, baru tahu kena bayar. Bayar apa? Bayar progressive interestlah masa beli …
Tips beli rumah baru Selangor
#Progressive #INTEREST #Beli #Rumah #Property #Banyak #benda #kena #bayar
Ha, ramai yang tak tahu ini, dah sign loan agreement, baru tahu kena bayar. Bayar apa? Bayar progressive interestlah masa beli …
Tips beli rumah baru Selangor
#Progressive #INTEREST #Beli #Rumah #Property #Banyak #benda #kena #bayar
🌐 Web ➜ https://financialfaiz.com
🐼 Tiktok ➜ https://financialfaiz.com/TikTok
❄ Twitter ➜ https://financialfaiz.com/Twitter
🥑 Spotify ➜ https://financialfaiz.com/Spotify
🍋 Lemon8 ➜ https://financialfaiz.com/Lemon8
🍎 YouTube ➜ https://financialfaiz.com/Youtube
🧊 Telegram ➜ https://financialfaiz.com/Telegram
📘 Facebook ➜ https://financialfaiz.com/Facebook
🍇 Instagram ➜ https://financialfaiz.com/Instagram
For business inquiries and job inquiries, please contact us at:
📧 Email ➜ marketing@financialfaiz.com
Duit Aku, Hidup Aku!
👉 https://financialfaiz.com/DuitAkuHidupAku
Beli buku Financial Faiz pertama di Shopee!
ASB Financing
👉 https://financialfaiz.com/asbf
Melabur di dalam ASB menggunakan financing!
Takaful hibah dan medical card
👉 https://financialfaiz.com/takaful
Dapatkan perlindungan diri dan keluarga!
Tq so much
pro ints ni akan masuk dlm criss ke klu kita terlupa byr?
Salam tuan Faiz. Boleh tahu tak, ketika progressive interest ni, jika ada duit lebihan, adakah kita lebih baik bayar principal atau simpan dlm ASB? Kalau ada video penerangan sgt saya hargai
pekerja kerajaan tak perlu byr kan ?😕
Terbaik.. Manfaat ilmu yg sgt berguna..tqvm tuan
Salam tuan..maksud nye 10% yg di bagi tu bank akan tolak sepanjang progress fee ke? Maksudnye smpai siap rumah…kalau sy buat kire2 dh smpai 50% untuk rumah 400k Progress fee dh jdi anggaran rm1600…otak sy Ni kdg pickup Kdg sangkut kt gear 2 Tuan…Faktor umur..tlg jelas kan tuan …🙏
Saya nak faham balik, kira progressive interest ni cuman bayar interest je eh? Dia x tolak principal langsung ek?
Maaf bertanya Tuan, ada cara tak untuk elak kne bayar progressive interest ni? Boleh byr terus full amount installment tak even rumah masih under construction?
Penjelasan yang jelas dan padat. Terima kasih kongsikan ❤
betul ke tuan, rumah under construction ni. kiraan montly installment dia lain? mcm sy, dia letak 3 tahun rumah siap, total loan 35 tahun. tapi kiraan monthly ikut selepas rumah siap which is 32 tahun walhal tempoh pinjaman 35 tahun
contoh rumah 150k
loan 35 tahun = monthly 700++
tapi sebab under construction 3 tahun = monthly 800++(kiraan loan 32 tahun)
What if, bayar installment yg sepatutnya kena bayar selepas da dapat kunci tapi bayaran start buat ketika rumah masih under construction ?
Perghh bestt ah dgr pencerahan cikgu Faiz
Apa itu misc charge..?? Sy tiap² bulan ade bayar.. tanya bank pun ckapa kne bayar je. Tp xde penerangan.. xbest bayo tapi xtw utk ape.. tolong tuan buat penerangan..
maksudnya dalam kes ni kalau bayar deposit 10% tu pakai duit kite sndiri by cash instead of pinjam dari bank tkdelaa proggessive interest ya?? and proggressive interest ni hanya untuk rumah yang tgah under construction saja laa yee??
So kiranya progressive payment tak tolak langsung bayaran untuk principal lah kan ??
Hai Faiz, need your opinion on housing loan. Is it advisable to pay more during the progressive interest for a house under construction? I hear some say that it’s not worth to pay extra during progressive interest but I’m not sure why. Scenario :- House worth RM500k.. Phase 2 (RM50k is the current loan outstanding and progressive interest would be around RM130 (Interest Rate = 3.95%).. Full Flexi Loan (Maybank)..
Could you please share your thoughts regarding extra payments during this stage? Thanks.
Sakit bayar progressive fee serentak dengan sewa rumah semasa. Da la rumah tu tak dapat lagi, tapi masih kena bayar progressive fee
terbaik🎉
Hi nak saya Tanya sikit, progressive interest ni akan tolak ke interest yg initially spread Dalam installment? Atau ni dikira additional interest selain interest Dalam principal.
Salam Hormat Tuan, Saya baru survey rumah tadi, dalam proses pembinaan dan dijangka siap hujung tahun depan mengikut kata pemaju tetapi 2 tahun mengikut kata Ejen, Cuma show house je ready dan padang semua dah siap, mmg saya faham progressive interest tu hisap darah dan mungkin untuk setahun kena bayar or mungkin lebih tapi harga rumah juga mungkin naik dalam masa tu, itu juga dilema untuk kita kan? Sebab dia ada dua fasa dan fasa satu yang belum siap lagi pun sudah almost habis booking. Kalau tuan nak beri pendapat bagaimana yeah? Bank boleh keh suruh bayar straight away? Nak beli kemudian risau dapat lagi mahal, mmg sales person akan bullshit dan bodek, especially ejen, so saya minta masa untuk respond, tak bayar booking straight away, I need your advice, it's not cheap though 568k tolak rebate semua jadi 544k.
Kiranya tuan, jika beli rumah under con 3 tahun. So, kita hanya bayar interest shj sepanjang 3 tahun tu? Adakah beli rumah undercon merugikan pembeli drpd beli rumah yg dah siap?
Sangat2 membantu Saya Tuan tm kasih
👍👍👍👍 Terima kasih! Senang nak faham!!
Kalau kita taknak bayar jenis progressive interest ni boleh ke?
Nak tanya, adakah kita punya jumlah interest akan berkurangan selepas kita bayar yang setiap bulan tu sampaila rumah siap??
Terima kasih
Encik minta pandangan,saya beli rumah undercon dan notis pembayaran 10% deposit sudah dihantar kepada saya.
Soalan saya adalah jika saya tak dapt sediakan 10& deposit tu sebelum tarikh yang diberi,adakah nama saya akan ditarik semula dari beli rumah tersebut? Ataupun nama saya tidak digugurkan dan dikenakan 10% interest sehingga saya selesai membayar 10% deposit itu.
Terimakasih encik
Salam En Faiz. Saya tak jumpa topic 5% last payment dalam schedule progressive payment tu 😅
Terbaikkkkkk di atas perkongsian tuan
Mantap
So tempoh pinjaman 35tahun + tempoh progressive period?
Terbaik sir. Really helpful and please keep going and really appreciate your sharing!
Hi, nak tanya
Let say condo ada dua block. Block A bayar progressive interest lebih awal dari block B and end up VP sama sama. Is it owner from block B lagi untung? Sbb dia punya progressive interest baru bayar halfway je pstu dh dpt kunci?
Bgs sgt di bahasa Melayu, terima kasih bos
nak tahu menurut islam dibolehkah konsep progress fee ni. sebab basixally kita bayar bunga walaupun kita tak ada pun asset tu.
Hi, I would like to ask, if I am doing progressive interest payments, does it reduce my interest portion over the period of 35years? Or do I actually pay interest more as the final disbursement happens only about 2 years after signing of spa? The above question is without asking the bank to kick start progressive instalment, only progressive interest.
Saya lepas sain SPA, dalam 1-2 bulan dapat surat terus boleh bayar bulan RM4xx ke bank smpai umur 60.
Surat2 lain, bayaran berubah ke, interest naik ke, OP naik ke tak ada lak dapat.
Kenapa yer?
Hai Brother Faiz, I have a question.
I am buying a new house this year which will be completed end of 2026.
As for the progressive interest, is it ok to pay extra? Example, if my monthly Pi is RM150 and I am paying RM1500, will the extra payment be used to deduct the principle? (Flexi)..According to the sales agent, he said can.. But I’m not sure how true is it.
Would be grateful to hear from you. Thank you.
Salam tuan. Boleh tk klu kita terus byr monthly installment sbb ritu tny seller dia kata ade dua cara.. sama ada byr progressive payment tk pon terus byr monthly installment so lebih jimat. Jd betul ke boleh terus byr ikut monthly installment sementara tunggu rmh nk siap ? & penbeli akan rugi ape ii tk klu terus byr monthly installment banding dgn byr progressive payment?
Kenapa developer dibenarkan menuntut progressive payment from customer (through bank kalau loan) walaupon rumah tu belum siap utk diduduki? Law kita ada specify ke on this?
klu bayar progressive payment rm300 selama 3 tahun dah total 10k. spa dan lain2 fees 4k anggaran. rumah dah siap buat grill 2k, lighting 2k, tabletop 2k. daftar meter syabas/tnb/unifi. kemudian baru bagi sewa bare unit. jumlah duit dah keluar lebih kurg 20k. kadar sewa bare unit rm800-900 . maintenace fee pula kena bayar rm200
Salam.tuan faiz. Teknik bayaran semula loan 2x sebulan (walaupun amount yang sama sekiranya bayar 1x sebulan) memang boleh mempercepat habis bayar loan ke? Applicable untuk semua loan ke? Tq.