KWSP akaun 3 buruk utk anda. Kerajaan tak akan cakap (So saya akan dedahkan)



EPF akaun 3 dah datang. Pada pendapat saya ini adalah langkah yang buruk. Dalam video ini kita akan sembang tentang …

langkah bijak simpanan dalam setahun

#KWSP #akaun #buruk #utk #anda #Kerajaan #tak #akan #cakap #saya #akan #dedahkan

cara berkesan simpanan untuk masa depancara bijak tambah simpanancara praktikal simpanan dalam 12 bulancara simpanan berlipat gandacara simpanan untuk masa depankaedah efisien simpanan kewangankaedah mudah tingkatkan simpanan kewangankaedah pintar simpanan kewangankaedah tingkatkan simpanan dalam 12 bulanlangkah bijak simpanan dalam setahunlangkah cekap simpanan dalam 12 bulanlangkah mudah tingkatkan simpananlangkah pintar tingkatkan simpananpanduan asas simpanan kewanganpanduan mudah simpanan kewanganpanduan simpanan kewanganpanduan tepat simpanan dalam setahunpelan kewangan simpananstrategi bijak simpanan untuk masa depanstrategi jimat belanja simpananstrategi simpanan untuk masa depanstrategi simpanan yang berkesanstrategi tepat simpanan dalam setahunteknik cemerlang simpanan kewanganteknik praktikal tingkatkan simpananteknik simpanan yang berkesantips berjimat untuk simpanantips efektif simpanan dalam setahuntips mudah simpanan dalam setahuntips terbaik simpanan kewangan
Comments (37)
Add Comment
  • @sembangfinance

    Faq (pada pandangan saya):
    1)Patutkah saya menggunakan duit akaun 3 untuk tutup hutang?
    -Ya. Untuk hutang faedah tinggi. Biasanya credit card, personal loan variable rate etc. Memandangkan EPF memberikan purata 6% setahun, menggunakan duit EPF untuk melangsaikan apa-apa hutang yang melebihi 6% setahun adalah langkah yang bijak.

    2)Patutkah saya menggunakan duit akaun 3 untuk bayar housing loan ataupun PTPTN?
    -Tidak. Sebab kadar bunga untuk loan tersebut jauh lebih rendah daripada pulangan purata EPF.

    3)Patutkah saya menggunakan duit akaun 3 untuk melabur dalam ASB/AHB/TH?
    -Tidak. Sebab kadar pulangan EPF lagi tinggi.

    4)Patutkah saya menggunakan duit akaun 3 untuk melabur yang lain seperti emas, crypto, saham?
    -Maybe… Kalau dollar cost average S&P500 boleh. Tapi untuk kebanyakan instrumen lain, saya tak sarankan. Sebab 95% manusia di dunia ini tak akan tahu mencari produk kewangan yang lebih konsisten dan memberikan pulangan lebih tinggi daripada KWSP. Pulangan EPF adalah sangat selamat dan dijamin untuk sekurang-kurangnya memberikan pulangan 2.5% setahun mengikut undang-undang. Kalau awak keluarkan untuk pelaburan high risk, awak mungkin rugi. Ingat, dana persaraan mestilah dibina sedikit demi sedikit dengan usaha yang gigih. Gunakan duit yang anda mampu rugi untuk pelaburan high risk.

    5)Patutkah saya menggunakan duit ini untuk beli kereta/iphone/cuti?
    No

  • @PL-lt3wz

    Saya setuju 200%. Kalau pandai jimat wang bila ada kerja, tak payahlah sentuh wang EPF. Kerana orang suka beli barang-barang prestasi saperti pon tangan berjenama yang mahal, dan kereta mewah dan makan di restoran, memangllah tak ada baki tinggal dari gaji bulanan. RM5000 yang boleh dijimatkan jika tidak diguna untuk beli pon mahal tetapi dimasukkan ke dalam EPF, akan menjadi RM27,580 dalam masa 35 tahun sekiranya dividen ialah 5% setiap tahun. Tak payah buat apa-apa pun. Inilah keistimewaan prinsip kompaun yang rakyat patut tahu. Sebab inilah saya sangat inginkan pengetahuan kewangan (financial literacy) diajar mulai di sekolah-sekolah rendah tahap darjah 4. Ingatlah pepetah 'Susah-susah dahulu, senang-senang kemudian'.

  • @mohdrosliMohdrosli-q5m

    Mcm ni lah kalau kita x ada duit agak2 u nak berhutang ke atau U nak keluar duit sendiri, kalau berhutang kena bayar faedah kalau duit sendiri x kena faedah mana u pilih

  • @khalilrahani4201

    Org Malaysia kan semua kaya2 gaji besar barang2 makan semua murah sewa rumah murah bil elektrik lagi lah gile2 murah oooooooo😅 😂 dia pandai kite kurang pandai

  • @Mohamadaffandy

    Ko tau apa .ko x pelah kaya banyak duit.kami orang susah.klau duit tu x di gunakan masa susah ni.nnti esok2 kami mati.kwsp yg untung kami memang tak boleh tuntut mesti di sukarkan.bodoh bangang tul.lebih baik ko diam

  • @user-gl9lq3lt4z

    Maaf lah nak tanya kalau sy keluarkan duit daripada akaun 3 tu melalui duit yang sy pindahkan dari akaun 2…. Sy boleh tambah balik je kan bila2 masa nanti? Sebab buat masa sekarang memang agak terdesak jugak nak guna duit

  • @VeteranATM

    RM3000 sebulan pendapatan sekarang dah di kira MISKIN!!!!!Dengan harga barang yang tak pernah turun malah naik macam Rocket berjenama Madani segala nya naik!!!!Rakyat tambah susah perlu kan duit nak saving bendenye……………

  • @BOT.2.

    Duit kami Suka Hati kami lah life kami dan kamu tidak sama , kamu orang senang kami orang susah , kalau kami susah kami nak harapkan siapa lagi , ? awak ada bantu kami ke ?. awak hanya mampu berkata tapi tidak boleh berbuat apa

  • @user-bq2gx3id8f

    Terima kasih kepada pihak KWSP faham masalah rakyat,👍

  • @muhammadammar8215

    banyak b40 yang koyak 🤣 hidup la dalam kemiskinan sampai mati

  • @abubakarhanif7063

    untuk purata pulangan epf..saya saran kan subjek to 5.5% secara purata lah.
    untuk konten..saya setuju dengan pandangan saudara.
    saya tertanya tanya akan pulangan deviden acc 3 tu?adakah pulangan sama macam acc 1 dan 2.

  • @ArniAginom

    Terima kasih atas pandangan tuan…

  • @kyeruden

    nilai rm 114460.67 waktu tu dh jd nilai nilai 5k atau 10k shj.. nilai duit makin kecik

  • @abdulrohmanis9802

    bos, since akaun 3 tu fleksible. keluar boleh. tapi boleh tak saya nk invest dlm akaun 3 je? park duit lebih bulanan kat situ. nnty nk keluarkan bila2 perlu. kalau boleh mcm mana nk buat tu?

  • @muhamadfirdausahmad1459

    Iyo jer…..time tua…last duduk ngn anak2….anak2 yg sara….duit sendiri simpan…. anak2 susah….itu yg akaun 3 pon kene kacau … Tak semua org blh buat mcm kite rancang…

  • @awang77aaa

    Jangan lupa kita boleh menambah simpanan kita sendiri di KWSP
    Daripada pinjam bank dikenakan faedah setiap tahun

  • @RamlanJumari

    Xprlu lah nk cerita byk lah bagi saje lah…pd rakyat2..KWSP tuh…😮😅

  • @BOTtest3

    semenjak ada acc 3 aku boleh keluar masuk duit mcm bank 🌚👍

  • @hustletilldie5872

    Hello sir, kalau pakai acc 3 untuk invest tempat lain contoh versa dll berbaloi ke?

  • @jarvisjada6905

    Ye la orang china tiada problem sebab senang dapat kerja ada Gaji.. tapi orang India Dan melayu nak dapat kerja susuah sebab kena fasih Mandrine.. sudah nak dapat kerja ..so bila tiada Gaji cari duit Dari mana? Tak akan nak gi rompak..

  • @azmiaziz4707

    Acc1 je yang ada
    Kerajaan mcm celaka
    tak nk.luluskan

  • @pesgamerz9822

    Dapat duit main judi la, boleh jadi kaya woooo 😅

  • @a.c.estudio2432

    Senang cite sapa yg amik time terdesak nnti ganti lah balik… masukkn balik secara sukarela… sbb ni tabung masa depan… sendiri punya inisiatif… tau masing2 ada masalah sendiri… tp akan ada masa senang satu hari nnti.. so menabung lah balik

  • @khairolnkhairol3558

    Klu aku senang byk duit selesa aku pun x heran wey.cer ko duduk kat tempat dia org baru ko tahu

  • @MohdzaisZais

    Deviden tahunan akaun 1 kemungkinan masuk berapa % saja.xbaik macam tu.soalnya pencarum mestilah setimpal sebanyak mana akaun 1!!! sy kena buang kerja sebb kelalaian saya.sy akui kesalahan sy.mcm mana dgn kometmen sy,comferm diuji.dgn rumah,keluarga sy.klu org dulu kena scam puluh ribu,sbb tidak rajin bertanya,berkawan,berkomonikasi. Ya allah buka lah mata lapangkan dada soalah di akal yg berikan kepada hamba mu itu termasuklah aku ya allah.

  • @bizkubis

    Pandailah kau manusia cilaka.. cakap macam hancing.. bau kencing.. lu senang bolehla cakap..

  • @MohdazharBinhasni

    Kau cakap senang la..tp kau ada tau nasip tak semua sama lol..kau tau bila kau mampus

  • @KeziaMirafa

    aku rasa xpayah la kot nak aturkan hal peribadi org. lain2 org lain masalahnya..kau nk simpan smpai tua tp yg ramai mati skg belom tua duit kena faraid org lain dpt..

  • @Screen91

    Salah satu penyokong anwar ni

  • @mohdfauzy8748

    Dah nak keluar ac 1…pulak…jangan lah setuju ac 1..boleh keluar..JIKA WANG KWSP ac 1, HILANG…NAK BUAT MACAM MANA……kan?

  • @sakagwagu696

    Sekarang ramai yg meninggal mengejut muda2 lagi. Ngamlah sempat merasa duit kwsp tu melalui akaun 3