Masa muda-muda ni lah orang paling banyak buat silap kewangan. Beli kereta mahal, belanja sakan, dan kumpul hutang.
strategi bijak simpanan untuk masa depan
#Kesilapan #ORANGorang #MUDA #Kewangan #Dalam #membuat #plan #kewangan
Masa muda-muda ni lah orang paling banyak buat silap kewangan. Beli kereta mahal, belanja sakan, dan kumpul hutang.
strategi bijak simpanan untuk masa depan
#Kesilapan #ORANGorang #MUDA #Kewangan #Dalam #membuat #plan #kewangan
🌐 Web ➜ https://financialfaiz.com
🐼 Tiktok ➜ https://financialfaiz.com/TikTok
❄ Twitter ➜ https://financialfaiz.com/Twitter
🥑 Spotify ➜ https://financialfaiz.com/Spotify
🍋 Lemon8 ➜ https://financialfaiz.com/Lemon8
🍎 YouTube ➜ https://financialfaiz.com/Youtube
🧊 Telegram ➜ https://financialfaiz.com/Telegram
📘 Facebook ➜ https://financialfaiz.com/Facebook
🍇 Instagram ➜ https://financialfaiz.com/Instagram
For business inquiries and job inquiries, please contact us at:
📧 Email ➜ marketing@financialfaiz.com
Duit Aku, Hidup Aku!
👉 https://financialfaiz.com/DuitAkuHidupAku
Beli buku Financial Faiz pertama di Shopee!
ASB Financing
👉 https://financialfaiz.com/asbf
Melabur di dalam ASB menggunakan financing!
Takaful hibah dan medical card
👉 https://financialfaiz.com/takaful
Dapatkan perlindungan diri dan keluarga!
Ni kali keberapa dah tgk video ni… setiap kali nak beli sesuatu yang mahal sikit mesti tak video ni🤣 Sambil2 tu memang gelakkan diri sendiri🤣 Terima Kasih banyak2 Encik Faizz… Sangat Bermanfaat👍🏻
Saya scroll down video lama sir sebab nak tengok dari mula. Menarik and very influence especially for youth like me. Thank you sir!
❤
Aku baru jumpa video ni..huh bagaimne aku nk beli rumah rm1juta
As smo1 dah 40an, how i envy budak2 skrang y easily ada acess to this kind of information. 20 yers ago sy jenuh buat bacaan sndri, trial & error smata nak build portfolio
Thank u sir
Hi En Faiz, saya nak bertanya, kalau saya beli emas perhiasan guna shopeepay later (means bayar ansurans tapi ada installment) sebab saya nak simpan duit, tapi susah sebab boros, jadi saya buat cara macam ni, so that duit saya tu tak digunakan untuk benda-benda yang tak penting.. boleh saya minta pandangan En Faiz? Okay ke cara saya?
Terima kasih tuan faiz,dulu pernah pakai kredit kad
Setiap bulan tak pernah habis hutang dan hutang
Selepas itu,terfikir tak boleh jadi mcm ni terus talak tiga kad kredit,sekarang baru lega
done
Tuan, sy nk tny..sy bru start keje dh 3 bulan, dn skrg sy otw beli saga yg mothly sy kna byr 499 dgn gaji 3k, dan dlm masa yg sama sy tgh study fr degree yg mothly sy kna savee 500 termasuk ptptn. Tuan rasa keputusan sy beli kereta betul ke? Fr now xde komitmen apa2 tpi dlm masa yg sama rasa takut dgn tanggungjawab bila dh ada kete, walaupun kereta adlh keperluan sy pergi kerja dri gombak ke ara damansara. Seeking ur advice 😅
saya nk minta advice, saya berkerja ( 9am – 4pm) dan mempunyai masa terluang (2 jam) sebelum mengambil anak (taska) dan isteri (kerja) pada pukul 6, saya merancang ingin membeli kereta axia untuk buat grab bagi menambah pendapatan di masa terluang tersebut. Buat pengetahuan tuan, saya telah mempunyai sebuah kereta yg telah habis dibayar, Perlukah saya membeli sebuah lagi kereta itu ?
Salah..Perempuan mmg always giving financial pressure.. asik shopping jer..
kalau tak bayar asb setiap bulan tu macam mana?..klau lmbat byar?
Saya umur 23 gaji 3k lebih bayar loan krta rm827 + rumah rm350 + asb rm300 +duit makan 500 termasuk minyak krta + rm200 lain² balance Rm823 blh simpan 🥲🥲🥲
Antara topik yang aku suka sembang bila jumpa orang ialah long-term life planning.. so ini tips kewangan dari warren buffet.
.
Hidup Dibawah Kemampuan
– Warren Buffet masih duduk rumah berharga 31,500 USD yang dibeli pada tahun tahun 1958.
– Jangan cipta komitmen melebihi separuh dari gaji. Nak beli kereta pastikan harga tak lebih dari setahun gaji.
Kenal Pasti Matlamat Simpanan
– Mula merancang berapa banyak simpanan yang anda inginkan sekarang hinga bersara dan apakah cara untuk mula menyimpan.
– Kalau target simpanan 500k tapi sebulan menabung RM”bawah seratus ade?” Susah sikit matt..
Pelbagaikan Pelaburan
– Cari pelaburan untuk jangkamasa panjang dan elakan pelaburan jangka masa pendek
– Pelaburan yang terbaik ialah pelaburan yang boleh dituai hasilnya selepas bersara, kalau tak sempat, boleh cipta tabung hibah (warisan) kepada waris untuk penyelesaian hutang dan komitmen.
Jana Pendapatan Pasif
– dividen dari pelaburan, kalau secara islamik nama dia mudharabah
– banyak sebenarnya platform untuk cipta pendatan pasif ni.. antaranya affiliate marketing..
Simpan Secara Berkala
– Setiap kali dapat gaji simpan dahulu sebelum berbelanja.
– Benda ni orang kita paling banyak tak buat.. dapat gaji tengok macam lebih terus cipta “hutang jahat”.
.
Pakai apa yang ada bukan adakan apa yang dipakai.. penyudahnya ape simpanan takde sekadar memiliki barang ikut trend, sanggup berhutang asalkan dapat bagi orang rasa kagum, “Don’t go broke to look rich”
Hy me 17 yod this year…u make me face reality sir…tq so much…keterangan memang sangat mudah difahami yeah 2022 i rewatch from start…👍👍👍
Hy me 17 yod this year…u make me face reality sir…tq so much…keterangan memang sangat mudah difahami yeah 2022 i rewatch from start…👍👍👍
Terima kasih tuan
Love it, teruskan
1. Over estimate kereta mahal
2. Tengok video la
3. Like komen and subs
Bang terangkan pasal segala jenis insurans, ASB, pelaburan 👍
nasihat yang terbaik
Salam bang, sy salah sorang yg trjebak dalam kategori ni, yg dh buat kesilapan. sekarang sy tgh cari cara nak betulkan kesilapan ni. minta tips macam mana nk keluar daripada masalah ni.. terima kasih
Bagus nasihat ni..buka minda
Very good content
Trbaik lah content bro.. sngat mnyedarkan sya. 👏👏
Personally i x rekomen beli kereta 2nd proton/ perodua, sebab harga x la jauh beza sangat dgn kereta baru proton/ perodua, pastu interest kereta 2nd jauh lg tinggi, so end up installment x jauh beza pun, dlm puluh2 je.
Apa kewangan orang muda kena ada bang…contoh mcm asb semua tu
Love watching your videos. Teach me a lots on finances. Thanks bro
point paling penting adalah ramai org skarang nak org lain nmpak dia mewah berduit…itulah nafsu manusia zaman sekarang
TQ bang ..
Salam Tuan. Saya nak tanya. Sekarang ada diskaun untuk pembayar hutang PTPTN sehingga sebanyak 15%. Jadi elok kah saya buat loan bank untuk bayar hutang ptptn tersebut? Dalam kata lain saya nak dapatkan penjimatan hutang dan dapat centralized kan hutang tersebut. Betul ke tindakan saya tuan?
saya suka video tuan… sanggup scroll dari awal video dan tengok semua.. tq tuan, walaupun tuan pelat huruf r tapi ilmu tuan sgt bermanfaat 😊🌹
yg ikuti channel ni je brtmbh kesedaran diri dlm financial management..tu kt luar sna tu byk lg org2 muda yg lupa diri bila start pegang duit sndiri
rajin2 la share channel ni kt depa biar mreka sedar sblm parah
Keta hutang ka cash? Nak beli cash xdak duit, terpaksa hutang. Tapi perlukan sangat dah kereta
baru masuk 20, banyak benda baru saya dah belajar.. dulu x amik tau pon benda2 pasal loan ni.
Kalini sembang orang biasa pasal asas tabungan
https://youtu.be/T3QYdKrh6yA
En. Faiz , ini zaman consumerisma. Semua pun nak gila gila dengan gaya hidup yang tidak menafaatkan sesiapapun. Patut dari muda (di bangku sekolah) diajar untuk menabung, berjimat cermat, adakan plan jangka panjang. Masaalah ibu bapa yang membina tabiat tabiat buruk dikalangan anak anak muda.
U deserve for 100k subscriber aminnnnn
TERBAIIIKKKK!!!!! ANTARA VIDEO ADVICE PADA ORANG MUDA!!! YANG SANGAT BERFAEDAH DAN PENYAMPAIAN YANG MENARIK.
Alhamdulillah, umur baru 20. Nasihat yg menusuk dengan gaya penyampaian lembut. Gonna share to my friends
My philosophy untill age 40 still maintain local cars…i still insist to keep saving for sake of my education children s
what the right way to use credit card? ada org ckp guna credit card ni bagus since dpt point n soo on. tu mcm mana plak
Saya apply kredit kad utk beli phone yg 0% interest. Semua yg sy beli installment mmg 0% interest. And isi myk just to get benefit. Sbb petrol mmg every month akan isi. And boleh byr balik dgn selamba. Kalau mcm ni takpe kan. So far mmg takde enjoy pun dgn kredit kad.
mohon menteri pendidikan rombak sistem pembelajaran.. kan bagus ilmu ni diterapkan kat sekolah..
my1st car dlu proton satria 2ndhand je.. monthly pun xsmpai 300.. lntakla org nk ckp ape
kalau dah dapat kerja, apa yang saya kena buat dengan duit gaji saya? takaful or insurance penting ke?
Thank you
Terima kasih tuan. Dah umur 35 baru jumpa video sebegini. Banyak dosa kewangan saya lakukan.
1. Personal loan
2. Car loan
3. Kredit kad
4. Beli rumah idaman sampai negatif cashflow
Semoga anak muda jangan lakukan kesilapan sebegini. Nanti anda hidup dengan hutang.
Thanks, content berguna